====== modusy ====== ===== Struktura ===== - Psalmy podzielone są na wiersze (verset). Każdy wiersz zaś dzieli się na dwie części(hemistichium) oddzielone gwiazdką (* asteriscus). Niektóre wiersze mają podział dodatkowy oznaczony krzyżykiem († flexa). \\ //Parátum cor ejus speráre in Dómino, † confirmátum est cor ejus * non commovébitur donec despíciat inimicos suos. // \\ //Díxit Dóminus Dómino meo: * sede a dextris meis.// - Struktura muzyczna każdego wersetu zbudowana jest z: - intonation,initium, inceptio - na początku wiersza - tenor, dominanta - dźwięk dominujący - kadencja: - flexa, flexio - dla pierwszego półwiersza (hemistich), - median, mediatio - w środku wiersza, - termination - na końcu wiersza. \\ {{:modus:psalmody01a-1.gif?400|}} \\ {{:modus:psalmody01b-1.gif?400|}}(( http://interletras.com/canticum/Eng/psalmody_ENG.htm)) - Initium powtarza się przy rozpoczęciu każdego psalmu, jeśli kilka psalmów śpiewa się pod jedną antyfoną, a psalmy koñczy się doxologią Gloria Patri. Dalsze wiersze psalmu rozpoczynają się w dominancie od tzw. tenoru. ((Ks. Edward Hinz, Chorał gregoriański s.138)) ===== Tony ===== Znamy osiem tonów psalmów: (([[http://media.musicasacra.com/dominican/processionarium-1913-Cormier.pdf|Processionarium S.Ordinis Praedicatorum Cormier - 1913]])) {{ :modus:tony.png?450|}} {{simplenavi>modus}} Dodatkowo istnieje jeszcze tzw.tonus peregrinus((Ibidem rozdziale IX s. 387)). Występuje on przy śpiewie psalmu //In exitu Israel,// albo //Laudate pueri // .