Narzędzia użytkownika

Narzędzia witryny


modus

Różnice

Różnice między wybraną wersją a wersją aktualną.

Odnośnik do tego porównania

Poprzednia rewizja po obu stronach Poprzednia wersja
Nowa wersja
Poprzednia wersja
modus [2014/05/03 09:37]
Robert Olewniczak [Tony]
modus [2016/03/03 07:56] (aktualna)
ghi
Linia 3: Linia 3:
   - Psalmy podzielone są na wiersze (verset). Każdy wiersz zaś dzieli się na dwie części(hemistichium) oddzielone gwiazdką (* asteriscus). Niektóre wiersze mają podział dodatkowy oznaczony krzyżykiem († flexa). \\ //Parátum cor ejus speráre in Dómino, † confirmátum est cor ejus * non commovébitur donec despíciat inimicos suos. // \\ //Díxit Dóminus Dómino meo: * sede a dextris meis.//   - Psalmy podzielone są na wiersze (verset). Każdy wiersz zaś dzieli się na dwie części(hemistichium) oddzielone gwiazdką (* asteriscus). Niektóre wiersze mają podział dodatkowy oznaczony krzyżykiem († flexa). \\ //Parátum cor ejus speráre in Dómino, † confirmátum est cor ejus * non commovébitur donec despíciat inimicos suos. // \\ //Díxit Dóminus Dómino meo: * sede a dextris meis.//
   - Struktura muzyczna każdego wersetu zbudowana jest z:   - Struktura muzyczna każdego wersetu zbudowana jest z:
-      - initium, inceptio - na początku wiersza +      - intonation,initium, inceptio - na początku wiersza 
-      - dominanta, tenor - dźwięk dominujący +      - tenor, dominanta - dźwięk dominujący 
       - kadencja:       - kadencja:
-        - flexio  - dla pierwszego półwiersza (hemistich), +        - flexa, flexio  - dla pierwszego półwiersza (hemistich), 
-        - mediatio - w środku wiersza, +        - median, mediatio - w środku wiersza, 
-        - terminatio - na końcu wiersza. \\ {{::psalmody01a-1.gif?400|}} \\ {{::psalmody01b-1.gif?400|}}((źródło: http://interletras.com/canticum/Eng/psalmody_ENG.htm))  +        - termination - na końcu wiersza. \\ {{:modus:psalmody01a-1.gif?400|}} \\ {{:modus:psalmody01b-1.gif?400|}}(( http://interletras.com/canticum/Eng/psalmody_ENG.htm))  
-  - Initium powtarza się przy rozpoczęciu każdego psalmu, jeśli kilka psalmów śpiewa się pod jedną antyfoną, a psalmy koñczy się doxologią Gloria Patri. Dalsze wiersze psalmu rozpoczynają się w dominancie od tzw. tenoru. ((źródło Ks. Edward Hinz, Chorał gregoriański s.138))+  - Initium powtarza się przy rozpoczęciu każdego psalmu, jeśli kilka psalmów śpiewa się pod jedną antyfoną, a psalmy koñczy się doxologią Gloria Patri. Dalsze wiersze psalmu rozpoczynają się w dominancie od tzw. tenoru. ((Ks. Edward Hinz, Chorał gregoriański s.138))
  
  
 ===== Tony ===== ===== Tony =====
-Znamy osiem tonów psalmów ((źródło [[http://media.musicasacra.com/dominican/processionarium-1913-Cormier.pdf|Processionarium S.Ordinis Praedicatorum Cormier - 1913]])) z dodaniem jeszcze tzw.tonus peregrinus. {{indexmenu>modus..#3|js navbar nocache noscroll }} +Znamy osiem tonów psalmów(([[http://media.musicasacra.com/dominican/processionarium-1913-Cormier.pdf|Processionarium S.Ordinis Praedicatorum Cormier - 1913]])) {{ :modus:tony.png?450|}} {{simplenavi>modus}}  
 + 
 +Dodatkowo istnieje jeszcze tzw.tonus peregrinus((Ibidem rozdziale IX s387))Występuje on przy śpiewie psalmu //In exitu Israel,// albo //Laudate pueri // .
modus.1399109851.txt.gz · ostatnio zmienione: 2014/05/03 09:37 przez Robert Olewniczak